På sporet af historien, årsplan 4. klasse
Her får du en årsplan over På sporet af historien 4. klasse. Principielt er et grundbogssystem en årsplan i sig selv, idet det rummer indhold til et skoleår og dækker alle kompetenceområder fra Fælles mål for historie 2014. Herunder kan du læse mere om de enkelte kapitlers indhold og omfang.
Årsplanen rammesætter det praktiske og didaktiske arbejde med FM og henter sit faglige udgangspunkt i Alineas analoge og digitale grundbogsmateriale På sporet af historien, Jernalder, Vikingetid og Middelalder, 4. klasse. I årsplanen henvises desuden til vores fagportaler, hvor man med fordel kan supplere grundbogsmaterialet. Du kan læse mere om fagportalerne her.
Der er i angivelsen af antal lektioner til hvert forløb taget højde for, at ikke alle i klassen arbejder ens eller på samme niveau. Af samme årsag er der bevidst tænkt rigeligt stof ind i årsplanen. Det giver læreren mulighed for at differentiere ift. niveau, metode, elevernes individuelle læringsmål og interesser.
Vores bud på indhold og varighed er vejledende og alene tænkt som en hjælp og støtte i lærerens årsplanlægning.
Denne årsplan giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte.
I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.