Historie, 5. klasse-stort

I dette forløb – 1. kapitel i elevbogen – skal eleverne arbejde med myter og mytedannelse. Dette som optakt til forløbet om anden halvdel af Middelalderen (ca. 1250-1534), der i mange sammenhænge er blevet omtalt som et mørkt tidsafsnit i Danmarkshistorie; et omdømme, flere historikere senere har forsøgt at nuancere.

Eleverne præsenteres først for myten som en måde at forklare fantastiske og/eller uforklarlige hændelser på og herefter for myten som historier om fortiden. Afsnittet efter handler om, hvordan myter skabes – og hvorfor nogle har en særlig interesse i at fortælle usandheder, røverhistorier eller skrøner om det levede liv. Formålet med kapitlet er at give eleverne viden om og redskaber til at have et kritisk øje på fortidens levn og beretninger, men også at lade dem forstå værdien af myter som kildemateriale til at forstå en fortid og/eller en eftertids syn på, tolkninger og udlægning af bestemte begivenheder og personers handlinger og væsen.

Udover et væsentligt fokus på den historiske myte, får eleverne viden om forskellen på første- og andenhåndskilder, hvor de senere skal vurdere troværdigheden af de to – hvem de mest tror på, og hvorfor svaret ikke er så entydigt endda. I forhold til myter og eftertidens syn på fortiden skal eleverne demonstrere deres viden og færdigheder i besvarelsen af forskellige opgavetyper, der lægger op til undren og gode diskussioner i klassen.