Flere af de forrige forløb har overfladisk behandlet sproget og den værdi, der ligger i at kunne dele tanker, viden og holdninger med hinanden, fx Natur og kultur og Mesopotamien. På dette tidspunkt har eleverne således fået oparbejdet en bevidsthed om kommunikation og værdien af at kunne dele viden.

Formålet med kapitlet Det magiske sprog er at lære eleverne hvordan sprog er et grundelement i den historiske udvikling, og at kommunikation i skrift, tale og billeder er helt centralt i vores samfund i dag. Temaet om sprog vedrører desuden kilder og tegn, som er væsentlige for vores opfattelse af historien. Kapitlet tager hul på en problemstilling, som senere skal gøre eleverne i stand til at identificere og formulere historiske problemstillinger. I den kontekst kan færdigheds- og vidensmålet Historiske fortællinger tillige bringes i spil.

Der er afsat ca. to lektioner til arbejdet med Det magiske sprog. 1. lektion er rettet mod den direkte kontakt mellem mennesker, hvor muligheden for at tale sammen og dele sin viden er til stede. I 2. lektion skal eleverne arbejde med den mere abstrakte form af kommunikation, hvor fortællingen er gemt bag tegn og symboler. Dvs. det sprog eller den historie vi udleder af de kilder eller spor, som fortidens mennesker har efterladt sig. Som led i arbejdet med Det magiske sprog, kan klassen se den lille film Dans er mit sprog, hvor pigen Mille knytter endnu et perspektiv på temaet. Filmen finder I på www.påsporetafhistorien.dk.