Forløbet om Egypten er placeret på et tidspunkt, hvor eleverne allerede har arbejdet fokuseret med landbrug, skrift og begravelsesritualer i Oldtiden. Det er derfor oplagt at inddrage dén viden som løbende perspektiv og sammenligneligt udgangspunkt.

Oldtidens egyptere var overbeviste om en sammenhæng mellem det åndelige og det fysiske. De udførte dagligt ritualer for at sikre, at ’systemet’ ikke gik i stykker. Derudover havde de en noget anderledes opfattelse og håndtering af døden, end den eleverne har arbejdet med i det forrige forløb om Gravskikke og glade guder. Og dog med mange lighedspunkter. Udover de fremhævede færdigheds- og vidensmål skal eleverne kunne forholde sig til årsager for egypternes rituelle handlinger, samt perspektivere til et universelt behov for at skabe mening med og sammenhæng i tilværelsen gennem ritualer. I fht at øve eleverne i at anvende et digitalt medie som Google Maps til at beskrive fortiden, er der masser af muligheder i Egypten.

I afsnittet Tro og ritualer nævnes solen som en væsentlig faktor i egypternes livsopfattelse. Solen går igen som et vigtigt symbol i Oldtiden, bl.a. i bronzealderfundet Solvognen, som eleverne skal møde i kapitel 9, Bronzealderen. Med det in mente kan forløbet med fordel udvides med et tematisk arbejde isoleret omkring solen som guddommelig kraft. I Alineas kristendomsmateriale Under samme himmel 3 findes et kapitel om solen, som netop samler egypternes og nordboernes fælles opfattelse og tilbedelse af solen.

Sidst i forløbet skal eleverne arbejde med kanonpunktet Tutankhamon. Den unge konges død og begravelse indeholder masser af mystik, overtro og gåder. Bl.a. de mystiske dødsfald som holdet bag udgravningen løb ind i. Beretningerne giver anledning til at lade eleverne arbejde videre med Tutankhamon og undersøge ham som person – både levende og død. I den kontekst kan færdigheds- og vidensmålet Historiske fortællinger med fordel bringes i spil. På elevsiden på www.påsporetafhistorien.alinea.dk kan eleverne finde og læse historien Tutankhamon, hvor flere af elementerne fra bogens faktaafsnit foldes ud i et fiktivt univers.