Overgangen fra naturmenneske til kulturmenneske fik konsekvenser for den oprindelige, vilde natur, og for den menneskelige fysik: Det var et skifte fra et aktivt udeliv som jæger til bondens mere rutineprægede opgaver. Indholdet af forløbet nuancerer det forrige om Stenalderen, hvor eleverne lærte om jægeren og de første landbrug i Danmark. I dette forløb kigger vi ud i verden og undersøger natur-begrebet; som det optræder for jægeren, og som det optræder for bonden.

Forløbet har fokus på hvad vild natur er for en størrelse, og hvad det indebærer for både mennesker, dyr- og planteliv, når mennesket aktivt går ind og påvirker naturen i en bestemt retning Eleverne skal lære at kunne forklare, hvad der kendetegner vild natur, og hvorvidt naturen i Danmark kan betegnes som vild. Forløbet skal desuden give eleverne en forståelse af landbrugets udvikling over tid og sted og danner på den måde tråde til det næste kapitel om verdens første landbrug: Mesopotamien.