I årsplanen er elevbogens kapitel Mesopotamien inddelt i to underforløb. Det første har fokus på landbrug og fællesskabet omkring det. Det andet på love og regler – og skrift.

Mesopotamien (1) handler om ét af verdens første landbrug. Eleverne skal have en forståelse af, hvad geografi og klima betyder for menneskers livsgrundlag, og hvordan især udviklingen af landbruget fik betydning for menneskers måde at leve sammen på. Målet med forløbet er, at eleverne kan forholde sig til – og forklare de ændringer i livsgrundlag, som de nye og forbedrede produktionsmuligheder gav dem. Bl.a. fællesskabets muligheder der senere medførte nedskrevne regler for at leve- og bo sammen. For at få det fulde udbytte af forløbets læringsmål, opfordrer vi til, at eleverne op til dette, har arbejdet med det forrige forløb: Natur og kultur.

Verdens første landbrug er også historien om de første skriftlige kilder, vi har kendskab til. Arkæologer forklarer skriftens oprindelse, som en konsekvens af den voksende handel. Skrift har mange funktioner og kan se ud på mange måder. Et delmål med forløbet er, at eleverne kan begrunde årsager og sammenhænge i en skriftkultur under udvikling, herunder perspektivere og sammenligne egen brug af skrift i dag og med eksempler på skriftens formål i fortid og i nutid. Eleverne skal desuden have en forståelse af, hvad skriftlige kilder betyder for vores viden om fortiden. Endelig er det oplagt at tage ud og besøge et moderne dansk landbrug som optakt eller afslutning til forløbet – evt. bearbejde emnet og gøre det tværfagligt med faget Natur og teknologi, som under kompetenceområdet Perspektivering har flere sammenfald med de Fælles Mål for historie.