Kapitel 3 indledes med en beskrivelse af Jægerstenalderens mennesker, hvor eleverne bl.a. skal forholde sig til livet som nomade. Her er det – som i forrige forløb – vigtigt at fremhæve naturen, som et vilkår mennesket endnu må flytte sig efter. Eleverne skal i løbet af undervisningen blive i stand til at forklare hvilke ændringer i menneskets livsvilkår, som gjorde skiftet fra jæger til bonde nødvendig, forklare hvad der kendetegner de to tider, hvordan de placerer sig i forhold til hinanden og hvorfor netop denne kronologi er rigtig; dvs. en øvelse i at argumentere sig ind i en årsags-sammenhængs-forklaring.

I grundbogens kapitel optræder desuden kanonpunktet Ertebøllekulturen samt et perspektiverende afsnit om Stonehenge. Sidstnævnte er taget med for bl.a. at eksemplificere stenaldermenneskenes tekniske dygtighed, illustrere perioden som et globalt fænomen, samt at udfolde den mystik fortiden også rummer, og som fortsat drager mennesker i dag.

Udover at arbejde med det vi ved om Stenalderen, skal eleverne forholde sig til, hvor vi har vores viden fra. Her er det oplagt at gå på Nationalmuseets hjemmeside, som har samlet et billedkatalog over fund fra Danmarks Oldtid. Vælg evt. et af billederne og lad eleverne sammen undre sig og komme med bud på genstandens materiale og funktion.

Hvis skolen har adgang til Alineas digitale materiale Villeby.dk, kan eleverne herinde finde flere aktiviteter henvendt til afsnittet om Stenalderen. Her har de mulighed for at repetere og teste forløbets videns- og færdighedsområder samt udbygge med flere under kompetenceområdet Kronologi og sammenhæng. Link til Villeby.dk.