I nutidens samfund er samarbejde og viden(s)deling vigtige kategorier. Begreberne er derfor ikke ukendte i elevernes livsverden. Det samme gælder love og regler. I løbet af undervisningen om Mesopotamien (2) er det målet, at eleverne kan perspektivere elevbogens tekster om ret og retfærdighed til de foregående forløb. De kan med fordel diskutere, om der mon også eksisterede regler i Stenalderen, selv om vi ikke hører om det – og i så fald, hvordan en regel kunne se ud. I den forbindelse kan eleverne også overveje, om en regel ”gælder mere”, hvis den er skrevet ned, end en mundtlig aftale gør.

Følelsen retfærdighed/uretfærdighed er en følelse de fleste elever har et personligt forhold til, dvs. en affektiv tilknytning til (Læs evt. lærervejledningens afsnit om historisk empati). Ud fra deres viden om sumerernes samarbejde om vandingskanaler til deres marker, kan de opstille et historisk scenarie om en mulig konflikt. Konflikten kan også være i forbindelse med en uoverensstemmelse omkring en handel. Det vigtige i øvelsen er, at eleverne får indarbejdet deres historiefaglige viden fra forløbet om love og reglers berettigelse og øver sig i at begrunde deres valg og fravalg.

I forløbet Mesopotamien (2) er tillige et afsnit om, hvordan sumererne så ud, og hvor vi ved det fra. Tekst og opgaver har fokus på, at eleverne opnår bevidsthed omkring kilders mange lag af informationer – og at svarene afhænger af, hvordan vi spørger (jf. det funktionelle kildesyn).